بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» 5 شاخصه ی اصلی و مهم کاربرد اکسس کنترل

5 شاخصه ی اصلی و مهم کاربرد اکسس کنترل

در این مقاله به بررسی موضوعاتی از قبیل معرفی اکسس کنترل ، موارد استفاده از اکسس کنترل ، کاربرد دستگاه اکسس کنترل در شرکت ها و سازمان ها،اجزای تشکیل دهنده اکسس کنترل ها و مزایای استفاده از سیستم های اکسس کنترل می‌پردازیم.


اکسس کنترل چیست؟

اکسس کنترل ( ACCESS CONTROL ) یکی از جدیدترین تکنولوژی هایی است که به منظور افزایش امنیت و کنترل ورود وخروج افراد در یک مجموعه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با استفاده از اکسس کنترل ها میتوان سطح دسترسی افراد به قسمت های خاص یک مجموعه را محدود کرد و تعیین کرد چه افرادی با چه سطح دسترسی و یا حتی در چه بازه زمانی به یک مکان یا دستگاه خاص دسترسی داشته باشند .

یکی دیگر از مزیت های استفاده اکسس کنترل ها علاوه بر تعیین سطح دسترسی پرسنل در سازمان ها ،امکان گزارش گیری برای مدیران در بازه های مختلف زمانی می‎ باشد.

هدف اصلی استفاده از این تکنولوژی اعمال محدودیت بر سطح دسترسی افراد در یک مجموعه و در نتیجه افزایش امنیت می باشد.

استفاده از سیستم های دارای اکسس کنترل در سازمان ها و مجموعه های با سطح امنیت بالا امری اجتناب پذیر می باشد.

به عنوان مثال اتاق های دیتا سنتر و سرور ها ،باشگاه ها ،موزه ها ،ترمینال ها ، مترو ها و ... با استفاده از این تکنولوژی امکان نظارت بر تردد ها و ورود خروج ها را فراهم می اورند.


 موارد استفاده از اکسس کنترل ها

سیستم کنترل تردد ،ورود خروج افراد را در یک مجموعه بررسی میکند.در برخی از مجموعه ها بنا به درخواست مشتری دستگاه های کنترل دسترسی ،فقط برای ثبت ورود خروج افراد و تنها برای ثبت زمان تردد پرسنل استفاده می‌شود

در بعضی از مجموعه ها نیز تکنولوژی اکسس کنترل صرفا برای کنترل تردد و مجاز یا غیر مجاز بودن ورود و یا خروج افراد با استفاده از موانع فیزیکی مانند گیت تردد مورد استفاده قرار میگیرد.

از دیگر موارد کاربرد سیستم های اکسس کنترل این است که میتوان با استفاده از آن ها گروه ههایی از افراد را مشخص کرده و محدودیت های دسترسی تردد روی آن ها اعمال کنید.

یکی دیگر از موارد مهم کاربرد سیستم های کنترل تردد امکان دریافت گزارش از تردد پرسنل برای مدیران مجموعه ها میباشد.کارفرمایان یک مجموعه میتوانند از اکسس کنترل هایی که قابلیت اتصال به شبکه را دارند برای گزارش گیری استفاده نمایند.این نوع دستگاه ها کنترل تردد ورود و خروج افراد را ثبت می‌کنند و مدیر مجموعه میتواند با اتصال به این دستگاه از طریق کامپیوتر گزارشی از ورود و خروج کارمندان خود دریافت کند.

علاوه بر این از این دستگاه ها برای کنترل ورودی و خروجی کالا ها نیز استفاده میشود.

به طورکلی از دستگاه های کنترل دسترسی میتوان در مکان های مختلفی از قبیل اتاق دیتاسنتر و سرورها،شرکت ها و سازمان های امنیتی ،انبار ها بیمارستان ها و اتاق های امنیتی استفاده کرد.

موارد استفاده از اکسس کنترل

انواع اکسس کنترل ها

اکسس کنترل در دستگاه حضور غیاب

برای مدیریت و نظارت برتردد افراد مختلف به یک مکان خاص می بایست از دستگاه های اکسس کنترل استفاده کرد.

یکی از کاربرد های این تکنولوژی استفاده از آن در دستگاه های حضورغیاب می باشد.

بسیاری از دستگاه های کنترل تردد مانند دستگاه حضورغیاب اثر انگشتی ،دستگاه حضورغیاب کارتی و دستگاه احراز هویت به وسیله تشخیص چهره ادارای قابلیت اکسس کنترل می باشند.


معرفی اکسس کنترل کارتی

یکی از مدل های قدیمی و پر کاربرد اکسس کنترل مدل رمزی و کارتی می باشد که به اصطلاح به آن اکسس کنترل RFID نیز گفته میشود .این مدل یکی از ساده ترین مدل های تولید شده میباشد که میتوان از آن در کنار درب وروردی شرکت ها و سازمان ها استفاده کرد.


معرفی اکسس کنترل اثر انگشتی

یکی از جذاب ترین مدل های اکسس کنترل،اکسس کنترل اثر انگشتی می باشد.که برای خرید آن نسبت به مدل قبلی نیاز به هزینه بالاتری هستید.برخی از این دستگاه ها ترکیبی از دو مدل اثر انگشت و کارتی می باشد .معمولا این دستگاه ها قابلیت ذخیره سازی 500 اثر انگشت و 500 رمز را دارند.


معرفی اکسس کنترل تشخیص چهره

نوع دوم دستگاه های حضور غیاب ،دستگاه حضورغیاب تخشیص چهره می‌باشد.این دستگاه ها برای احراز هویت افراد از الگوریتم های مختلفی استفاده میکنند


اکسس کنترل ها در گیت های کنترل تردد

گیت های کنترل در ترمینال ها ،ایستگاه های مترو و ... همگی دارای اکسس کنترل می باشند. در ورودی بسیاری از باشگاه ها نیز از اکسس کنترل استفاده میشود تا از ورود افراد ناشناس جلوگیری شود.


مزایای استفاده از سیستم های اکسس کنترل بیومتریک

استفاده از سیستم های کنترل دسترسی مزایای زیادی دارد که در زیر به چند مورد از آن اشاره شده است:


امنیت بسیار بالا

این سبک از سیستم های کنترل دسترسی بیومتریک را میتوان به عنوان یکی ایمن ترین سیستم ها در نظر گرفت، زیرا مشخصات بیومتریک به عنوان یکی از ویژگی های منحصر به فرد در هر فرد شناخته میشود و درصد خطا در این سیستم ها کاهش می‌یابد.


هزینه تعمیر و نگهداری پایین

نگهداری این سیستم ها هزینه کمتری نسبت به سایر سیستم های رایج دارد.


سرعت بالا

یکی دیگر از ویژگی های سیستم های کنترل دسترسی مبتنی بر مشخصات بیومتریک این است که سرعت عمل آن نسبت به سایر روش ها بالاتر است.با توجه به اینکه استفاده از این سیستم ها نیازی به هیچ دستگاه واسطه ای ندارد ،عمل احرازهویت با بالاترین سرعت انجام میگیرد

شاخصه اصلی کنترل اکسس

اکسس کنترل از چه اجزایی تشکیل شده است؟

مولفه ها زیادی وجود دارد که هنگام ساختن و طراحی یک سیستم کنترل اکسس باید به آن توجه کرد ،اما این سیستم چهار جزء اصلی دارد، که در زیر به آن اشاره شده است :

ورود :راهی برای ورود و باز کردن قفل درب برای افراد مجاز .

خروج:راهی برای خروج افراد مجاز از محلی خاص

کنترل گر سیستم:گیت های کنترل ورود خروج وقفل در مکان هایی با امنیت بالا


 جمع بندی

به طور خلاصه اگر بخواهیم یک جمع بندی کلی در رابطه با اکسس کنترل داشته باشیم، باید بگوییم اکسس کنترل ها در واقع جایگزینی مناسب و بجا برای قفل ها و کلید ها برای تعیین سطح دسترسی افراد به یک مکان یا سیستم خاص و یا حتی در محدوده زمانی خاص می‌باشند.احراز هویت در اکسس کنترل ها یا همان کنترل دسترسی به سه روش کنترل کارتی ،کنترل براساس ویژگی های بیولوژیکی (اثر انگشت ،تشخیص چهره ،تشخیص عنبیه و...) و گیت های کنترل تردد صورت می‌گیرد.‌‌

مجموعه تایگر به عنوان یکی از تولیدکنندگان و عرضه کنندگان مستقیم دستگاه های کنترل دسترسی ، در زمینه کنترل دسترسی یا همان اکسس کنترل راهکار های جامعی در خصوص تامین نظم و امنیت سازمان به شما پیشنهاد میدهد.

دستگاه های کنترل اکسس تایگر  قابلیت کار با روش های کارتی هم و بیومتریکی را دارند و توسط این دستگاه ها میتوان سطح دسترسی و مجوز ورود خروج به یک مکان خاص و در زمان خاص را تعیین کرد و امنیت را در آن سازمان افزایش داد.

 

 

تگ ها :   اکسس کنترل
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده